Menu


TOPlist

Hledat



Ekzém

5.1.2019

Článek na blogu zde.

Očistná dieta

5.1.2019

Článek na blogu zde.

Konstituční typy

5.1.2019

Článek na blogu zde.

« Novější


Prevence

Za základní doporučení se považuje úprava stravy, cvičení na harmonizaci energie čchi-kung a klidná mysl.

Pro začátek si dovolím citovat čínského mistra Li Ťing-jüan, který zemřel v roce 1933, za svůj život měl 24 manželek a dožil se údajně 256 let.

Tři jeho základní pravidla pro dlouhý život bez nemocí:

Nikdy v životě nespěchejte

Vše vykonávejte pozvolna, v klidu a dopřejte si tolik času, kolik potřebujete. „Seďte tiše jako želva, choďte čile jako pták a spěte tvrdě jako pes."

Vyhýbejte se extrémním emocím

Nic neokrádá tělo o energii a nic tak nenarušuje funkčnost vnitřních orgánů jako prudké citové výlevy. Poškozují totiž tři hlavní orgány na odstraňování škodlivin z těla - ledviny, játra, plíce.
Ale i jiné, v TČM je ke každému orgánu přiřazena emoce, která jej, pokud je příliš silná (projevovaná i potlačovaná) poškozuje. A to i při působení z vnějšku (např. od druhé osoby nebo prostředí, ve kterém jste).

Cvičte denně čchi-kung

Je třeba pravidelně cvičit čchi-kung. Délka a intenzita nejsou tak důležité jako pravidelnost (každý den).

Tři jeho pokyny pro stravu:

V horkých letních měsících by se večer nemělo příliš jíst neb to způsobuje stagnaci krve a energie.

V chladných zimních měsících by se mělo jíst více výživných potravin neb dodávají tělu esenci a energii, což je třeba pro udržení tepla v těle za chladu.

Strava by měla být spíše vegetariánská a spolu s ní by se měly užívat byliny prodlužující život.

Peter Deadman o Yang Sheng napsal celou knihu (Žijte dobře, žijte dlouho), nicméně vytvořil i několik základních pravidel, které nám mohou pomoci:

  • Každý den procvičujte něco, co kultivuje vaši mírumilovnost, vědomí přítomnosti, hlubší vztah ke svému skutečnému já a buďte vděční za to, co máte (včetně svého vlastního života).
  • Většina z nás by měla méně jíst. Po každém jídle byste se měli cítit trochu hladoví. Tenhle přístup se ukazuje jako jednoduchý a nejúčinnější způsob, jak omezit nemoci stárnutí a předejít předčasnému úmrtí.
  • Nejezte pozdě večer a nechoďte spát s plným žaludkem.
  • Nejezte, jste-li naštvaní nebo rozčilení. Jíst byste měli v klidu, pomalu a vsedě.
  • Co nejvíce se hýbejte – hodně choďte, zamilujte si schody, fyzickou práci, pěší turistiku, plavání, tanec apod.
  • Máte-li čas a možnost, věnujte se některému z úžasných asijských cvičení těla, dechu a mysli, jako je qigong, tai chi nebo jóga.
  • Nezapomínejte na léčivou sílu spánku. Vaše tělo potřebuje dostatek času na regeneraci.
  • Pečujte o vztahy, o přátelství, starejte se o rodinu, vztahy ve společnosti, radujte se z přírody, hudby a umění.